Vuoden Suomalainen Elintarvike -kilpailun voittoon nousi ennennäkemättömän ilmiön Suomessa luonut Nyhtökaura. Suomalaiset valitsivat Gold&Green Nyhtökaura™ nuden kilpailun voittajaksi huhtikuussa pidetyssä yleisöäänestyksessä, jossa oli mukana seitsemän raadin valitsemaa ehdokasta.
Kaurasta, härkäpavusta ja keltaherneestä valmistettu Nyhtökaura sisältää runsaasti hyvänlaatuista proteiinia, josta löytyvät kaikki ihmiselle välttämättömat aminohapot, sekä hyvää tekevää kauran ravintokuitua. Nyhtökauraa valmistava Gold&Green Foods Ltd työllistää 65 henkilöä.
– Vuoden Suomalainen Elintarvike -palkinto on ikoninen, ja on erittäin suurta, että Nyhtökaura sai sen tänä vuonna, iloitsee teknologiajohtaja Reetta Kivelä Gold&Green Foodsilta.
Nyhtökauraa saa pian myös länsinaapurista
Nyhtökaurasta tuli heti sen lanseerauksen jälkeen vuonna 2016 niin suosittu ja kysytty, että kauppoihin saadut erät vietiin käsistä. Tuotantomääriä on kasvatettu moninkertaisesti ja Nyhtökauraa saa vihdoin Suomesta laajasti. Nyhtökaura nuden lisäksi myynnissä on kahta muuta makuvaihtoehtoa sekä vaihtuvia kausimakuja.
– Se, että suomalaiset ovat ottaneet Nyhtökauran heti niin hyvin vastaan, on auttanut meitä juoksemaan kovempaa. Seuraavaksi aiomme laajentaa toimintaa Ruotsiin, Kivelä kertoo.
Kivelän mukaan Gold&Green Foodsin visiona on olla teknologiayhtiö, joka tuottaa uusia konsepteja ja rakenteita tuotteisiin. Nyhtökauraa kehitetään jatkuvasti ihmisten toiveita kuunnellen, mutta yrityksessä katsotaan myös pidemmälle tulevaisuuteen ja kysytään: Mikä on seuraava Nyhtökaura?
Superinnovaatio, joka loi uuden tuoteryhmän
Kilpailun seitsemän finalistia valinnut raati nimesi Nyhtökaura nuden finalistien superinnovaatioksi ja kuvaili tuotetta seuraavasti:
”Ohittamaton suomalainen ruokainnovaatio kuluttajalle maistuvassa muodossa. Taustalla teknologinen innovaatio ja pitkälle katsova visio uusista ja helppokäyttöisistä proteiinilähteistä. Nyhtökaura loi uuden tuoteryhmän ja madalsi myös kynnystä kokeilla uudenlaisia raaka-aineita ruuanlaitossa. Erityistä on myös, että tuote on suunniteltu alusta pitäen kansainvälisille markkinoille.”
Raadin puheenjohtajana toimi K-Citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio. Huhtikuussa pidetyssä yleisöäänestyksessä suomalaiset antoivat yhteensä reilut 5 200 ääntä. Kilpailun voittaja julkistettiin Elintarvikepäivässä 16. toukokuuta.
Ajankohtaiset aiheet tarjottimella
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset