Viking Malt tukee luonnon monimuotoisuutta uusilla tuotteilla ja uudistavalla viljelyllä
Julkaistu:
Julkaistu:
Mallasta valmistava Viking Malt tekee luontotyötä lisäämällä tuotevalikoimaansa uusia tuotteita ja edistämällä uudistavaa viljelyä. Kansainvälisillä markkinoilla toimiva yritys peräänkuuluttaa kestävyydelle yhtenäisiä kriteerejä ja haluaa koota alan toimijat saman pöydän ääreen.
Viking Maltissa tuotevalikoiman monipuolistaminen tarkoittaa sitä, että valikoimaan lisätään tuotteita uusista raaka-aineista. Silloin myös viljelijät voivat lisätä viljelykiertoon uuden kasvin.
Konkreettinen esimerkki tästä on härkäpapu. Härkäpapu tuli yrityksen tuotevalikoimaan projektina, jonka tavoitteena oli tuottaa proteiinia elintarviketuotantoon. Nyt härkäpapumallasta menee myös panimoille ja leipomoihin.
– Palkokasvit lisäävät viljelykierron monipuolisuutta ja mahdollistavat myös meidän asiakkaidemme tuotetarjonnan laajentamisen, Viking Maltin vastuullisuusjohtaja Annika Wilhelmson kertoo.
Uudistavalla viljelyllä tavoitteena on parantaa maan kasvukuntoa ja lisätä viljelyn resilienssiä. Sen tueksi Viking Malt on ottamassa käyttöön uuden alustan viljelystä kertyvälle datalle. Alustan pystyttäminen on aloitettu kaikissa maissa, joissa yritys toimii.
– Keräämme tietoa esimerkiksi viljelyn kasvihuonekaasupäästöistä, pellon viljelykierrosta ja siitä onko viljelyssä palkokasveja tai kerääjäkasveja, jotka tukevat maaperän mikrobistoa tai kukkivia kasveja, Wilhelmson luettelee.
Myös hiilensidonta voidaan laskea, kunhan tähän saadaan kansainvälisesti hyväksyttävät laskentaperiaatteet.
Asiakkaiden tietotarpeet viljelyn luontovaikutuksista tulevat Viking Maltille osana uudistavan viljelyn vaatimuksia. Jotkut asiakkaista voivat vaatia esimerkiksi ilman hyönteistorjunta-aineita tuotettua viljaa. Tavoite on, että tällaisia tietoja voidaan jatkossa seurata data-alustan kautta tavalla, joka on viljelijälle mahdollisimman helppo.
Yhtenäiset kriteerit olisivat kaikkien etu
Viking Maltissa koetaan ongelmana se, ettei uudistavalle viljelylle, saati viljelyn luontovaikutuksille, ole yhteisiä kriteerejä. Niiden puuttuessa toimijat ovat ottaneet käyttöön erilaisia mittareita ja ohjelmia.
– Se on viljelijöille sekavaa. Heidän täytyy vuosittain päättää, minkä ohjelman mukaan he viljelevät. Jos ei vilja syystä tai toisesta täytäkään asiakkaan vaatimia kriteerejä, on sille etsittävä uusi osoite, Wilhelmson sanoo.
Yrityksen tavoitteena onkin koota viljanostajia saman pöydän ääreen kaikissa maissa, joissa sillä on tuotantoa ja avata keskustelu viljelyn kriteereistä.
– Meillä pitäisi olla pohjaehdotus – jokin yhteinen minimitaso uudistavan viljelyn vaatimuksista. Me kaikki teemme yhteistyötä samojen viljelijöiden kanssa. Tärkeää olisi, että myös asiakkaat voisivat hyväksyä samat kestävän kehityksen kriteerit, Wilhelmson pohtii.
Annika Wilhelmson ymmärtää asiakkaiden paineen asettaa raaka-ainetoimittajille vaatimuksia ja alan toimijoiden tarpeen kehittää omia ohjelmia, mutta näkee niihin liittyvän haasteen.
– Kun jotain julkisesti sanotaan, siitä on vaikea perääntyä, hän toteaa.
Viljelyn luontovaikutuksia yrityksessä mitataan toistaiseksi kasvihuonepäästöjä laskemalla. Lähitulevaisuudessa tarkoitus on mitata myös maaperän hiiltä, seurata viljelykiertoa, kerääjäkasvien ja maaparannuskasvien viljelyä sekä lannoitteiden käyttöä.
Toinen, mitä yrityksessä alalle kaivataan, on yhtenäinen tapa laskea kasvihuonekaasupäästöjä. Kansainväliselle yritykselle EU-tason, jopa globaali, malli olisi mieluinen.
Tällä hetkellä Viking Maltin päästölaskennan pohjana käytetään kansainvälistä Cool Farm Tool-mallia, joka on sopeutumassa Green House Gas -protokollaan, sillä isot kansainväliset asiakkaat ostavat raaka-aineita monista eri maista.
– Tämä on mielenkiinteinen kenttä ja tässä vaiheessa meillä on vielä mahdollisuuksia vaikuttaa, Wilhelmson päättää viitaten erilaisiin mittareihin ja vaatimuksiin.
- Valmistaa mallasta ohrasta, vehnästä, rukiista ja kaurasta ja härkäpavusta.
- Tuotanto 615 000 tn/v. Lahden tuotanto 85 000 tn/v.
- Asiakkaina panimot, tislaamot ja leipomot eri puolilla Eurooppaa ja myös EU:n ulkopuolella.
- Mallastamot Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa ja Puolassa (kaksi). Pääkonttori Lahdessa.
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset