Valio, Fazer, Juustoportti ja Saarioinen allekirjoittivat green deal -sitoumuksen
Julkaistu:
Julkaistu:
Valio, Juustoportti, Fazer ja Saarioinen ovat allekirjoittaneet green deal -sitoumuksen, jolla ne sitoutuvat vähentämään kertakäyttöisten muovisten annospakkausten kulutusta. Aiemmin tänä syksynä sitoumuksen ovat allekirjoittaneet myös HKScan ja Arla. Uusia liittyjäyrityksiä kannustetaan edelleen mukaan.
EU:n kertakäyttöisiä muovituotteita koskeva ns. SUP-direktiivi (single-use plastic) edellyttää, että jäsenmaiden on vähennettävä tiettyjen kertakäyttöisten muovituotteiden kulutusta kunnianhimoisesti ja pysyvästi vuoteen 2026 mennessä.
Ympäristöministeriön, Elintarviketeollisuusliiton, Päivittäistavarakauppa PTY:n, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan ja Pakkausyhdistyksen välinen green deal -sopimus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden löytää toimivimmat keinot SUP-direktiivin vaatimusten täyttämiseksi ilman pakottavaa lainsäädäntöä.
– Hienoa, että elintarviketeollisuuden yritykset ovat löytäneet sopimuksen puitteissa tarjolla olevista toimenpiteistä omaan toimintaansa parhaiten sopivat keinot ja lähteneet rohkeasti mukaan green dealiin, Elintarviketeollisuusliiton vastuullisuusjohtaja Satumaija Levón iloitsee.
Sopimuksen tavoitteena on, että vähintään 70 prosenttia elintarvikealan yrityksistä, jotka käyttävät merkittäviä määriä muovisia kertakäyttöisiä annospakkauksia, allekirjoittaa sitoumuksen.
– Alamme olla nyt lähellä elintarviketeollisuudelle asetettua kattavuustavoitetta. Toivon kuitenkin, että sitoumukseen jo liittyneiden yritysten esimerkki innostaa mukaan vielä lisää yrityksiä, jotka käyttävät muovisia annospakkauksia.
Elintarvikealan yrityksissä tehdään jatkuvasti työtä kestävien pakkausratkaisujen kehittämiseksi. Levónin mukaan sitoumus tukee tätä työtä erinomaisesti.
Juustoportti on esimerkiksi päättänyt kartoittaa vähemmän muovia sisältäviä, muovia korvaavia tai uudelleen käytettäviä vaihtoehtoja tuotteidensa pakkaamisessa meijerillä, ruokatehtaassa sekä liikenneasemilla käytettävissä kerta-annospakkaukissa.
Valio on puolestaan asettanut kunnianhimoisen tavoitteen vähentää muovisten kertakäyttöisten annospakkausten sisältämää muovin määrää 15 prosenttia vuoden 2026 loppuun mennessä.
Saarioisella ja Fazerilla green deal -sitoumus on sidottu osaksi yrityksen laajempaa vastuullisuustyötä. Saarioisen tavoitteena on green dealin avulla edistää ratkaisuja, joilla yritys voi vaikuttaa omaan luontojalanjälkeensä.
Fazer puolestaan täydentää green dealilla jo aikaisemmin tekemäänsä Elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumusta ja vastuulliseen pakkaamiseen liittyvää sitoumustaan.
Lue lisää muovisten kerta-annospakkausten vähentämiseen tähtäävästä green deal -sopimuksesta ja elintarvikealan yritysten tekemistä sitoumuksista www.sitoumus2050.fi -sivustolta. Myös green deal -sitoumuksen tekeminen tapahtuu sivuston kautta.
Katso myös:
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset