Blogi

Työttömyyden pelko pitää kuluttajien luottamusta pakkasella   

Kirjoittanut: Bate Ismail

Julkaistu:

Toisin kuin kuluneen vuoden lämpötilat, kuluttajien luottamus tulevaan on pysynyt Suomessa pakkasen puolella jo kolmen vuoden ajan. Luottamus näyttää vakiintuvan heikolle tasolle.  

Tällä hetkellä luottamus on samoissa lukemissa kuin koronapandemian alussa keväällä 2020. Kuluttajia huolestuttaa nyt erityisesti omalle kohdalle osuva työttömyyden uhka. Tämä pelko hidastaa ostokäyttäytymisen elpymistä lähitulevaisuudessa.

Vaikka korot laskisivat nopeasti, kulutustottumukset eivät välttämättä muutu nopeasti, koska pelko työttömyydestä leijuu taka-alalla. Tilanne vaatii huolellista seurantaa, kilpailukykyisiä palkkaratkaisuja ja työllisyyden parantamista, jotta kuluttajien luottamus saadaan palautettua ja Suomen talouden elpyminen voi jatkua.

Kotimainen kulutus on tärkeää elintarviketeollisuudelle, koska alan liikevaihdosta 80 prosenttia tulee Suomesta. Tuleva talouskasvu Suomessa piristäisi kuluttajien luottamusta ja ruokaketjun elinvoimaa.

Samaan aikaan orastava talouskasvu Euroopassa mahdollistaisi pitkälle jalostettujen suomalaisten elintarvikkeiden entistä runsaamman viennin EU:n sisämarkkinoille, joka on tärkein vientikohde suomalaisille ruokayrityksille.

Kysynnän kasvu kotimaassa ja viennissä mahdollistaisi kestävän kannattavuuden ja tuottavuuden eheytymisen ja kasvattaisi samalla alan tuotannon määrää.

Tuottavuus, jota voidaan mitata teollisella toimialalla arvonlisäyksen ja työtuntien määrän suhteena, laski Tilastokeskuksen mukaan elintarviketeollisuudessa 2,4 prosenttia vuonna 2023. Muutos on huomattava, sillä vuonna 2022 tuottavuus kasvoi 2,6 prosenttia.

Elintarviketeollisuudessa kannattavuus on ollut heikompaa kuin aiempina vuosina, mikä johtuu yritysten kustannusten rajusta noususta. Tämäkin kehityssuunta on huolestuttava, sillä se vaikuttaa suoraan elintarvikealan kilpailukykyyn ja mahdollisuuksiin työllistää pitkällä aikavälillä.

Vuonna 2023 elintarviketeollisuuden kannattavuus parani hieman, mutta taso on edelleen huomattavasti alempana kuin viime vuosina ja selvästi heikompi kuin muilla teollisuudenaloilla. Tämä osoittaa, että vaikka elintarviketeollisuudessa on tehty kustannustehokkuutta parantavia uudistuksia, tehtävää on vielä paljon aiemman kannattavuustason saavuttamiseksi ja muiden teollisuudenalojen kanssa kilpailussa pärjäämiseksi. Kannattavuuden heikkeneminen vähentää yritysten kykyä investoida ja innovoida.

Jaa artikkeli

Kirjoittaja

Bate Ismail

Ekonomisti

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset