Arvojen muuttuminen ja vastuullisuus näkyvät jo suomalaisten ostoskoreissa.
Joulu tuo ruokapöytään tervetullutta vaihtelua ja väriä. Usein runsaankin ruokavalikoiman ja pöydän ääreen toivotetaan tervetulleeksi sukulaisia ja läheisiä. Yhdessä syöminen ja hieman erilaisten juhlaruokien nauttiminen ovat monelle joulun kohokohta.
Ruuan arvot kuten helppous, hyvinvointi ja kotimaisuus ovat nousseet perinneruokien rinnalle joulupöydissä. Kulttuurisesti meille on tärkeää kuulua johonkin ruokakuntaan ja olla läsnä yhteisellä aterialla, eikä ruoan helppoutta pidetä uutena ilmiönä vaan mieluisana trendinä.
Joulun aikaan on hyvä kiittää suomalaisia fiksuista ja vastuullisista ruokavalinnoista. S-ryhmän myyntidata vuodelta 2019 kertoo mielenkiintoisista ilmiöistä kulutustottumuksissa. Arvoissa tapahtuneet muutokset näkyvät edelläkävijöiden valinnoissa.
Hyvinvointi, helppous, kotimaisuus sekä eettisyys ja ekologisuus ovat olleet tämän vuoden valtatrendejä ruokakaupassa. Kulutus muuttuu ja ihmiset toimivat aikaisempaa vastuullisemmin. Se on hyvä uutinen.
Terveelliseksi koettuja ja vastuullisia ruokia
Ruuan terveellisyys kiinnostaa ja näkyy kuluttajan ostoskorissa. Suurin osa kuluttajista noudattaa perusruokavaliota, mutta monilla on nykyään joitakin rajoitteita, painotuksia tai henkilökohtaisia valintoja syömisessään.
Toki hedelmiä, vihanneksia, juureksia ja marjoja päätyy useimpien ruokakoreihin, mutta viime vuosina on yhä useammista ruokakoreista alkanut löytyä myös esimerkiksi gluteenittomia leipomotuotteita, laktoosittomia maitotaloustuotteita ja vaikkapa alkoholitonta olutta.
Terveelliseksi koettuja valintoja on monenlaisia: voidaan painottaa mm. proteiinirikasta, vähäenergistä, vähäsuolaista, funktionaalista tai luonnollista ruokaa.
Suuria muutoksia ei tapahdu yhdessä vuodessa, mutta S-ryhmän myynnin kehityksiä tarkastelemalla havaitaan, missä tuoteryhmissä on tapahtunut muutosta.
Seuraavassa esimerkkejä hyvinvoinnin, vastuullisuuden ja helppouden trendeistä, joiden merkitys on vahvistunut viime vuosina sekä kuluttajien asenteissa että tuotevalinnoissa. Luvut kuvaavat menekin kehitystä vuoden ja neljän vuoden takaiseen verrattuna:
- Alkoholittomat oluet: +15 %, tuplaantunut vuodesta 2015.
- Gluteenittomat tuoreet leipomotuotteet +5 %, vuoteen 2015 verrattuna +75 %.
- Laktoosittomat maitotaloustuotteet noin +5 %, vuoteen 2015 verrattuna +30 %.
- Luomutuotteet: kuluvana vuonna kasvua pari prosenttia, lähes +50 % vuodesta 2015.
- Reilun Kaupan tuotteet: kuluvana vuonna +9 %, lähes tuplaantunut vuodesta 2015.
- Valmisruoka: kuluvana vuonna kasvua pari prosenttia, +30 % vuodesta 2015.
Viime vuosina on puhuttu paljon punaisen lihan välttäjien lisääntyvästä määrästä. S-ryhmän punaisen lihan myynneissä se ei ole vielä vaikuttanut voimakkaasti, mutta tänä vuonna on kuitenkin jo havaittavissa porsaan ja naudan lihojen kohdalla pientä myynnin laskua, kun taas vastaavaa kulutuksen siirtymää näyttäisi menevän broilerin, tuoreen kalan ja kasviproteiinivalmisteiden suuntaan.
Onnistuneet kasvipohjaiset tuotteet ovat herättäneet suurtakin kiinnostusta vuoden 2016 jälkeen. Kysynnän kasvaessa tarpeisiin vastaavia uusia tuotevaihtoehtoja on tullut lisää. Tämä tarjonnan monipuolistuminen sekä yhä houkuttelevampien kasvipohjaisten tuoteratkaisujen saapuminen kaupan hyllyille näkyvät kysynnän myönteisenä kehityksenä.
Kasvipohjaiset vaihtoehdot liha- ja maitotaloustuotteille ovat kasvattaneet myyntiään tänä vuonna yli 20 %, niin miehillä ja naisilla kuin eri ikäryhmissä.
Joulun kestosuosikit säilyvät
Jouluajan selvästi suosituimmat valmisruoat ovat perinteiset joulupöydän laatikot. Valmisruokamyynnin top 5 ovat lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko (tasainen kolmen kärki), joiden jälkeen tulevat maksalaatikko ja rosolli. Myös kinkku, sinappi ja glögi ovat kestosuosikkeja.
Trenditiedot perustuvat S-ryhmän myyntidataan. Lähde: S-ryhmä.
Kuva: Mostphotos
Kirjoittaja
Elisa Piesala
Toimialapäällikkö (eläkkeellä 1.6.2024 alkaen)
Ajankohtaiset aiheet tarjottimella
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset