Artikkeli

Miksi kukaan ei tiedä, mitä Suomi oikeasti syö?

Julkaistu:

Yle teki suomalaiselle elintarvikeketjulle palveluksen julkaistessaan 14. syyskuuta uutisen suomalaisten ruokatottumuksista. Jutussa kerrottiin, että kauppaketjuilta ja Nielsen Finlandilta kerättyjen tietojen mukaan suomalaiset näyttävät syövän aiempaa terveellisemmin.

Hieno juttu, mutta kuka luottaa tietoon, joka on kerätty kolmesta eri lähteestä?

Reijo Laatikainen, laillistettu ravitsemusterapeutti, THM, MBA, kritisoi juttua heti tuoreeltaan Pronutritionist-blogissaanHän epäili johtopäätöksiä, koska tutkimusmetodit ja jutun taustalla olevat kulutusluvut jäivät epäselviksi.

Juttu ei vakuuttanut Reijoa siitä, että suomalaiset todellakin olisivat nyt ryhtyneet syömään terveellisempää ruokaa.

Minulle Ylen juttu kertoo karua kieltään siitä, että Suomessa ei vieläkään ole ainuttakaan tahoa, joka pystyisi antamaan perustietoja suomalaisten ravitsemuksen tasosta tai elintarvikemarkkinoiden myynnin kehityksestä.

Kuluttajatieto on ollut piilossa julkisuudesta kymmenen vuoden ajan.

Kauppaketjut hyödyntävät kuluttajista keräämiään yksityiskohtaisia tietoja ja jakavat sitä kukin omalla tavallaan suoraan tavarantoimittajilleen. Samaan aikaan, kun kaupparyhmätasolla asiakastuntemus on huipputasolla, käsitys elintarvikemarkkinoiden koosta, kehityksestä tai kehityksen suunnasta on hämärtynyt.

Elintarviketeollisuusliitto ETL on jo vuosikymmenen ajan pyrkinyt saamaan elintarvikkeiden ostotiedon julkiseksi. Avoin tieto kuluttajien ostokäyttäytymisestä lisää elintarvikeketjun läpinäkyvyyttä, parantaa ymmärrystä kuluttajien ravitsemuksen tilasta sekä auttaa yrityksiä kysyntälähtöisen liiketoiminnan ohjaamisessa.

Oikein raportoituna avoin kuluttajatieto edistää myös kilpailua Suomen pienillä, kypsillä ja keskittyneillä päivittäistavaramarkkinoilla.

Onneksi moni tutkija, virkamies ja poliitikko on nyt herännyt markkinatiedon puutteeseen. Maa- ja metsätalousministeriö koordinoi parhaillaan virkamiestyöryhmää, jonka tavoitteena on lisätä kuluttajatiedon parempaa saatavuutta.

Päivittäistavarakaupankin toivoisi näkevän edessä olevan mahdollisuuden. Toivoa on, sillä Keskon johtaja Arhi Kivilahdenkin mielestä läpinäkyvä markkinatieto hyödyttäisi koko alaa monella tasolla hyvin paljon. Dataa on paljon. Historia auttaa ymmärtämään tulevaa.

En voi enempää olla samaa mieltä. Kiitos Yle!

Jaa artikkeli

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset