Lausunto yhden luukun mallista ja aluehallintouudistuksesta

Julkaistu:

Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on antanut lausunnot lakiehdotuksista, jotka koskevat aluehallintouudistusta sekä niin sanottua yhden luukun mallia. ETL kannattaa molempia uudistuksia ja korostaa niiden tarpeellisuutta.

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan valtion aluehallintoa uudistetaan ja ympäristöllisiä lupamenettelyjä sujuvoitetaan.

Lausunnoilla olleen aluehallintoa koskevan uudistuksen osalta se tarkoittaa lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien kokoamista uuteen monialaiseen Lupa- ja valvontavirastoon, johon yhdistettäisiin Valvira, Aluehallintovirastot sekä ELY-keskusten ympäristö- ja luonnonvarat vastuualueen tehtävät.

Luvituksen osalta tavoite on puolestaan kehittää ns. yhden luukun asiointimahdollisuutta uudessa Lupa- ja valvontavirastossa.

Aluehallintouudistuksen yhteydessä muun muassa nykyisten Aluehallintovirastojen eläinten terveyttä ja hyvinvointia sekä elintarvikkeita koskevat tehtävät siirrettäisiin Ruokavirastoon. ETL kannattaa ehdotusta valvonnan yhtenäistämiseksi, päällekkäisyyksien vähentämiseksi ja hallinnon selkeyttämiseksi.

Lausunnossaan ETL kuitenkin korostaa, että Ruokaviraston pitää vastaisuudessa pystyä hyödyntämään siirron myötä integroitavaa henkilöstöä joustavasti tarpeen mukaan muihinkin tehtäviin.

Aluehallintouudistus kytkeytyy ympäristöministeriössä valmisteilla olevaan yhden luukun lainsäädäntöhankkeeseen. ETL pitää erittäin hyvänä uudistuksena lupa- ja valvontatehtävien kokoamista yhteen valtakunnalliseen virastoon. Erityisen kannatettava on tavoite ympäristöön liittyvien lupamenettelyiden sujuvoittamisesta ja ratkaisukäytäntöjen ennakoitavuuden parantamisesta.

ETL muistuttaa, että toteutuksessa on kuitenkin tärkeää kiinnittää erityistä huomiota riittävään alueellisen osaamisen säilymiseen sekä varmistaa käynnissä olevien prosessien sujuvuus myös muutosvaiheen aikana.