Lausunto työriitojen sovittelua koskevan lain muuttamisesta

Julkaistu:

Elintarviketeollisuusliitto (ETL) on antanut lausunnon hallituksen esitysluonnoksesta laiksi työriitojen sovittelusta ja eräiden työtaistelutoimenpiteiden edellytyksistä annetun lain muuttamisesta.

ETL kannattaa hallituksen esityksessä ehdotettuja muutoksia. Esityksellä vahvistettaisiin lain tasolla sovittelijan jo tällä hetkellä noudattamaa käytäntöä niin sanotun yleisen linjan huomioimisessa. Vaikka työmarkkinoilla on pääosin sitouduttu tähän malliin, sen kirjaaminen lakiin parantaa ja vahvistaa mallin toteutumista sekä luo ennustettavuutta tulevaisuuteen.

Myös ehdotetut muutokset, joilla yhdenmukaistetaan sovittelulautakunnan käytänteitä ja sidotaan lautakunta sovittelijaa jatkossa velvoittavaan käytäntöön, ovat hyviä ja kannatettavia.

Esitysluonnoksessa on kuitenkin myös useita kohtia, joita pitää täsmentää ja selkeyttää, jotta lainsäädäntö toteuttaisi paremmin hallitusohjelmakirjauksen tavoitteen ja tarkoituksen vientivetoisen työmarkkinamallin vahvistamisesta.

Antti Hakala

Neuvottelujohtaja