Elintarviketeollisuusliiton (ETL) arvion mukaan tuotannon määrä laskee elintarviketeollisuudessa tänä vuonna yli neljä prosenttia. Tuotanto on laskenut toimialalla nyt poikkeuksellisesti puolentoista vuoden ajan. Ruoka-alan kustannuskriisi alkoi syksyllä 2021.
Hinta ohjaa yhä enemmän kuluttajien valintoja sekä Suomessa että muualla Euroopassa. Kuluttajat ostavat edullisempia ja kooltaan pienempiä elintarvikepakkauksia. Kysynnän heikkeneminen kotimaassa ja vientimarkkinoilla haastaa koko ruokaketjua.
Elintarviketeollisuusliiton lokakuussa tekemän jäsenkyselyn mukaan jopa 42 prosenttia vastanneista yrityksistä pitää muutosneuvotteluja todennäköisinä tai melko todennäköisinä seuraavan kuuden kuukauden aikana.
Samaan aikaan lähes kolmannes vastaajista odottaa henkilöstön määrän vähenevän seuraavan 12 kuukauden aikana.
– Tuotannon volyymin lasku voi johtaa yrityksissä lopulta erilaisiin sopeutustoimiin. Muutokset tarkoittavat pahimmillaan tuotannon alasajoa Suomessa, Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail arvioi.
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n lokakuisen Suhdannebarometrin mukaan elintarviketeollisuuden tuotanto-odotukset paranevat hieman loppuvuoden aikana muun muassa joulun ruokasesongin ansiosta, mutta painuvat taas negatiivisiksi alkuvuodesta 2024. Viime vuoteen verrattuna tuotanto-odotukset ovat selkeästi heikommat myös joulun aikaan.
Suhdannebarometrin antama kuva elintarviketeollisuuden tuotannon kehityksestä on yhteneväinen ETL:n jäsenkyselyn kanssa, jonka mukaan 44 prosenttia vastaajista odottaa tuotannon pysyvän ennallaan seuraavan 12 kuukauden aikana ja 25 prosenttia pienenevän edelleen.
Kustannuskriisi jatkuu
EK:n barometrin mukaan elintarvikealan yrityksistä 38 prosenttia odottaa kustannustason nousevan edelleen seuraavien kolmen kuukauden aikana. Kustannustason huippua ei kaikkien toimijoiden osalta ole vieläkään nähty. Ismailin mukaan elintarviketeollisuuden kustannuskriisiä ei voi siten vielä julistaa päättyneeksi.
Kustannuskriisin seurauksena huomattava osa alan yrityksistä kamppailee kannattavuuden kanssa. ETL:n jäsenkyselyn mukaan 35 prosenttia vastaajista arvioi kannattavuuden heikentyneen viimeisen puolen vuoden aikana ja 23 prosenttia odottaa sen heikentyvän vielä seuraavan kuuden kuukauden aikana.
– Päättäjien tehtävänä on luoda vakautta yrityksille ja tulevaisuudenuskoa kuluttajille epävarmoina aikoina. Yritykset tarvitsevat ennakoitavuutta sääntelyyn, malttia verotukseen ja kohtuutta kustannuksiin, Bate Ismail vaatii.
Liite: Diasetti ETL:n jäsenkyselyn tuloksista (pdf)
Lisätietoja
Lue seuraavaksi nämä
Siirry uutishuoneeseenAjankohtaiset aiheet tarjottimella
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset