Blogi

Käydäänkö Yhdysvalloissa ruokavaalit?

Kirjoittanut: Jukka Ihanus,Bate Ismail

Julkaistu:

Ruoka on ollut äänestäjien ja presidentinvaaliehdokkaiden huulilla Yhdysvalloissa kampanjoiden aikana. Ihmisten huoli elinkustannusten ja ruuan hinnan noususta on värittänyt vaalikeskustelua. Moni äänestäjä toivoo, että poliitikot voisivat poliittisilla päätöksillä helpottaa heidän arkeaan.

Kärkiehdokkaat demokraattien Kamala Harris ja republikaanien Donald Trump ovatkin tehneet ruuan korkeasta hinnasta keskeisen vaaliteemansa. Trumpin syyttävä sormi osoittaa istuvan presidentti Joe Bidenin hallinnon löysän talouspolitiikan suuntaan. Harris taas on löytänyt syyn yritysten ahneudesta ja esittänyt eräänlaista hintasäännöstelyä sekä kilpailuoikeudellisia toimia. Kampanjan aikana on tuotu esiin hintakehitykseen liittyviä pitkävaikutteisia tekijöitä kuten korona ja maailmanlaajuisia kustannuksia nostaneita tekijöitä.

Ruuan hinta on noussut globaalisti merkittävästi verrattuna vuoteen 2020. Sama ilmiö on tapahtunut niin Suomessa kuin Yhdysvalloissa. Nousu on ollut yhtä nopeaa molemmissa maissa aina vuoteen 2023 asti. Yhdysvalloissa kuitenkin ulkonasyönnin hinta on jatkanut nousuaan, kun taas ruokakauppojen hintataso on pysynyt samalla tasolla yli puolitoista vuotta. Ravintolalaskun suuruuteen vaikuttavat ruoan raaka-aineiden ja teollisuuden kustannusten lisäksi palkkakustannukset, jotka ovat Yhdysvalloissa ovat jatkaneet merkittävää nousuaan. Ravintolaruokailu tuntuu joka päivä äänestäjien elämässä, eikä hintapaine näytä hellittävän.

Kuvion lähteet: U.S. Bureau of Labor Statistics ja Tilastokeskus

Yleinen inflaatio, jossa ruuan hinnalla on merkittävä osuus, on ollut vuodesta 2021 alkaen Yhdysvalloissa rivakampaa kuin Suomessa. Suomessa inflaatio tasoittui kesällä 2023, mutta Yhdysvalloissa hintojen nousu jatkuu edelleen. Vaikka inflaatiopaine on pienempi kuin aikaisempina vuosina, niin sen nousu on kuin korkoa korolle -efekti – jokainen lisäprosentti tuntuu pahemmalta.

Ihmisten arviot talouden kehityksestä ja siitä kuinka ehdokkaat voivat vaikuttaa tulevaan talouskehitykseen näyttelee keskeistä roolia äänestyspäätöksissä. ”It’s economy, stupid” on tunnettu presidentinvaaleihin liittyvä sanonta Yhdysvalloista, jonka taustalla on Clintonin avustaja vuodelta 1992. Olipa äänestäjän mielessä kotitalous tai kansantalous, sillä on väliä, kuka valtaa seuraavien neljän vuoden ajan käyttää.

Jaa artikkeli

Kirjoittaja

Jukka Ihanus

Yhteiskuntasuhdejohtaja

Kirjoittaja

Bate Ismail

Ekonomisti

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset