ETL:n vuosikertomus 2021 julkaistu

Kirjoittanut: Mikko Käkelä

Julkaistu:

Monisäikeisyydellään yllättänyt koronapandemia vaikutti edelleen Elintarviketeollisuusliiton (ETL) edunvalvontaan vuonna 2021. Tilannekuvatyötä tehtiin säntillisesti yhdessä elintarviketeollisuuspoolin ja huoltovarmuusorganisaation kanssa, ja se sai kiitosta usealta taholta. Myös työsuhdeneuvonnan kysyntä pysyi vilkkaana pandemian vuoksi.

Pandemian vaikutuksista ja elintarviketeollisuuden pärjäämisestä viestittiin aktiivisesti jäsenistölle, sidosryhmille ja medialle.

Elintarviketeollisuusliiton uutena toimitusjohtajana aloitti Mikko Käkelä kesän alussa. Syksyn aikana liitolle työstettiin yhdessä hallituksen, organisaation ja henkilöstön kanssa uusi strategia, jonka kantava ajatus on uudistuva, vetovoimainen ja menestyvä ruoka-ala, joka luo hyvinvointia kaikkialle Suomeen.

ETL haluaa kehittyä ruoka-alan vahvaksi ääneksi yhteiskunnassa ja toimia sillanrakentajana. Perinteisen edunvalvonnan lisäksi haetaan yhä vahvemmin sidosryhmien tukea sekä osallistutaan julkiseen keskusteluun ja myönteisen kuvan rakentamiseen alasta. Strategisia teemoja ovat työmarkkinat ja tes, toimiva ja ennakoitava kotimarkkina sekä vastuullisuus ja kestävä kehitys.

Osana strategiauudistusta myös työmarkkinastrategiaa ryhdytään uudistamaan. Alan toimintaympäristö muuttuu, minkä vuoksi myös työehtosopimusten pitää muuttua.

Elinkeinopoliittisen edunvalvonnan keskiössä olivat muun muassa elintarvikeketjun sopimussuhteet, reilu kilpailu, digitaalisuuden edistäminen sekä kiertotalouden ja vastuullisuuden monet teemat. ETL osallistui elintarvikemarkkinavaltuutetun johdolla käytyihin pyöreän pöydän keskusteluihin ratkaisun avainten löytämiseksi alkutuotannon ja elintarviketeollisuuden kustannuskriisiin.

Julkiseen keskusteluun nousi terveysperusteinen valmistevero, joka olisi elintarviketeollisuudelle erittäin haitallinen. ETL korosti myös, että tällainen ”terveysvero” on tehoton rohto kansanterveyden edistämiseen.

Koronarajoitusten vuoksi liiton perinteiset tapahtumat vietiin verkkoon. Helmikuussa Maistuva päivä toteutettiin videoina tubettaja Roni Backin kanssa, toukokuussa Elintarvikepäivä järjestettiin digitaalisella tapahtuma-alustalla.