Lausunto

ETL:n kanta Elintarvikkeiden markkinointi lapsille -ohjeluonnokseen

Julkaistu:

Yksi Suomen kansallisen lapsistrategian kuluvan hallituskauden toimenpiteistä on päivittää lapsiin kohdistuvan elintarvikemarkkinoinnin ohjeistus. Ohjeistuksen ovat valmistelleet syksyn aikana Helsingin yliopiston elintarvike- ja ravitsemustieteiden osaston tutkijat Sosiaali- ja terveysministeriön määrärahalla. Ohjeistus oli lausunnolla 11.11.-2.12.2024 välisenä aikana Otakantaa.fi palvelussa. Ohjeistus julkistetaan 16.12.2024.

ETL kiinnitti vastauksissaan huomiota ohjeluonnoksen erittäin kireisiin määritelmiin, joiden mukaan valtaosa elintarvikkeista olisi epäterveellisiä. Epäterveellisyyden määritelmät ovat ristiriitaisia juuri valmistuneiden ravitsemussuositusten ja niiden hengen kanssa.

ETL:n mielestä ohjeluonnoksessa lapsiin kohdistuvan markkinoinnin määrittelyssä vakavia ongelmia sekä lapsen iän että markkinoinnin sisällön ja keinojen osalta. Täyskielto alle 18-vuotiaille rajoittaa voimakkaasti elinkeinonharjoittamisen vapautta, eikä huomioi lainkaan lasten iän ja kehitystason vaikutusta arviointia.

ETL piti ohjetta keskeneräisenä, tulkinnanvaraisena ja yritysten tasapuolisen kohtelun ja oikeusturvan kannalta ongelmallisena. ETL näki ongelmallisena myös ulkomaisten toimijoiden ja suomalaisten toimijoiden asettamisen eriarvoiseen asemaan.

ETL otti kantaa myös hallintotapaan ohjeen laadinnassa. Ohjeistus on laadittu kiireellä ja markkinoinnin ja median ammattilaisia kuulematta hyvin lyhyellä lausuntoajalla.

ETL myös muistutti, että suomalaiset elintarvikeyritykset toimivat pääsääntöisesti hyvin vastuullisesti jo nyt. Monilla yrityksillä on tarkat itsesääntelytoimet käytössään ja alan yrityksillä on halu kehittyä vastuullisena toimijana.

Kaikki ETL:n antamat kommentit ohjeluonnokseen voit lukea tästä.

Lisätietoa

Marleena Tanhuanpää

Johtaja

Jaa artikkeli

Ajankohtaiset aiheet tarjottimella

Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset