Elintarvikeyritykset kantavat vastuun ravitsemuksesta
Kirjoittanut: Marleena Tanhuanpää
Julkaistu:
Kirjoittanut: Marleena Tanhuanpää
Julkaistu:
Ruoka- ja juomayrityksissä tunnetaan hyvin suomalaisten kuluttajien makumieltymykset, ravitsemustarpeet sekä muuttuvat ruoka- ja juomatrendit. Yritykset tarjoavat runsaasti terveellisiä vaihtoehtoja, jotta kuluttajat voivat koostaa omien arvojensa mukaisen hyvinvointia tukevan ruokavalion.
Ravitsemusvastuu-sanalla on monen korvissa virallisen jäykkä kaiku. Se kuitenkin pitää sisällään joukon terveyttä tukevia, konkreettisia tekoja.
Elintarvikeyrityksissä on tehty vuosien varrella monia suomalaisten ravitsemusta merkittävästi parantavia muutoksia yhteistyössä viranomaisten kanssa. Hyviä esimerkkejä ovat olleet D-vitamiinitäydennyksen aloittaminen ja myöhemmin kaksinkertaistaminen sekä tuotteisiin lisätyn tavallisen ruokasuolan vaihtaminen jodioituun suolaan.
Myös suolan vähentämisessä Suomi on kulkenut vuosikymmenien ajan edellä monia Euroopan maita. Sokerin ja rasvan vähentämiseen sekä rasvan laadun parantamiseen on panostettu tuotekehityksessä jo pitkään, ja työtä jatketaan hyödyntäen uusimpia teknologisia innovaatioita.
Fazerin ravitsemus- ja yritysvastuupäällikkö Sanna-Maria Hongisto muistuttaa, että suomalaiset elintarvikeyritykset panostavat tuotekehityksen lisäksi vahvasti myös ruoka- ja juomatuotteiden tutkimukseen. Näin ne voivat kehittää täysin uudenlaisia tuotevaihtoehtoja.
– Maku on keskiössä myös uusissa tuoteinnovaatiossa – terveellinenkään tuote ei pysy kauppojen hyllyillä, jos se ei lunasta kuluttajien tärkeintä valintakriteeriä, makua, myös ETL:n Hyvinvointityöryhmän jäsenenä vaikuttava Hongisto sanoo.
Luotettava ja hyviä ruokailutapoja edistävä ravitsemus- ja hyvinvointiviestintä ovat erottamaton osa ravitsemusvastuuta sekä ruoka- ja juomayritysten toimintaa.
– Yritysten sisällöillä ja kampanjoilla halutaan tuupata kuluttajia kohti terveellisiä ja entistä tasapainoisempia ruokavalintoja. Fazer esimerkiksi panostaa kasvipohjaisiin tuotteisiin laajasti ja tekee uraauurtavaa tutkimusta Fazer Brainhow -tutkimus- ja kehitysohjelmassa, kertoo Sanna-Maria Hongisto.
Tietoa tarjotaan kuluttajille niin pakkausmerkintöjen kuin yritysten omien kanavien kautta. Ravitsemustiedon lisäksi yritykset jakavat kuluttajille inspiroivia, monipuoliseen ruokavalioon sopivia reseptejä ja käytännön vinkkejä arki- ja juhlaruokailuun.
Kuluttajille viestitään myös tarjolla olevista pakkausko’oista, jotta jokainen voi valita kuhunkin käyttötilanteeseen sopivan koon niin ravitsemuksen kuin ekologisuuden näkökulmasta.
Ruoka- ja juomayritysten tuotemuotoilun ja tuotekehityksen uusiin tuloksiin voi tutustua esimerkiksi ETL:n Hyvinvointisivuston sekä Ravitsemussitoumus-toimintamallin kautta.
Elintarvikealan yritykset ja toimijat ovat voineet tehdä vuodesta 2017 asti omia vapaaehtoisia Ravitsemussitoumuksia, joissa ne sitoutuvat tekemään konkreettisia muutoksia. Tuotekehitykset on valjastettu kehittämään täysin uusia terveellisiä tuotteita tai muokkaamaan olemassa olevia tuotteita tuotemuotoilulla entistä paremmiksi vaihtoehdoiksi. Erilaisiin tuotteisiin ja palveluihin liittyviä sitoumuksia on tehty vuoden 2019 lopussa jo yli 50 kappaletta.
– Tuotteiden tuotemuotoilua eli reformulaatiota tehdään oikeastaan kaikissa tuoteryhmissä. Kuluttajan on mahdollista valita eri tuoteryhmistä terveellisiä vaihtoehtoja, Hongisto toteaa.
Tehdyt sitoumukset kertovat yritysten panostuksesta monipuolisen tuotevalikoiman kehittämiseen. Ravitsemussitoumusten tekeminen vaatii runsaasti sisäistä yhteistyötä, selkeää näkemystä tulevasta suunnasta ja myös kuluttajakäyttäytymisen ennustamista, koska Ravitsemussitoumuksia on annettu 1-3 vuoden tähtäimellä.
Kuva: Valio
Uutiskirjeemme kertoo elintarvikealan tärkeimmät kuulumiset