Elintarvike­markkinoinnin itse­sääntely

Elintarvikemarkkinoinnin itsesääntelyn tavoitteena on lisätä yritysten tietoisuutta markkinoinnin vastuullisuudesta ja edistää vastuullisia markkinointikäytäntöjä muuttuvassa toimintaympäristössä. Markkinoinnin itsesääntelystä hyötyvät sekä yritykset että kuluttajat.

Itsesääntely auttaa yrityksiä varmistamaan markkinointinsa asianmukaisuuden sekä säilyttämään kuluttajien ja asiakkaiden luottamuksen. Itsesääntelyllä voidaan nopeasti ja joustavasti puuttua markkinoinnin ylilyönteihin sekä käsitellä markkinoinnista tehtyjä valituksia. Sen etuja ovat myös toimialatuntemus ja kustannustehokkuus sekä mahdollisuus reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin. Itsesääntely on käytössä jo monissa EU-maissa.

Markkinoinnin itsesääntelyn työvälineitä ovat

Hyödyllisiä linkkejä

Elintarvikkeiden markkinointiohje

ETL:n ohje itsesääntelyn ja vastuullisen markkinoinnin tueksi.

Tästä oppaaseen

Elintarvikemarkkinointilautakunta

Tietoa lautakunnan toiminnasta ja ohjeet lausunnon pyytämiseen.

Lue lisää

Lisätietoa elintarvikkeiden markkinoinnin itsesääntelystä

Ma­ri­ka Säy­ne­vir­ta

Johtava asiantuntija, EU-asiat

Marleena Tanhuanpää

Johtaja