Elintarvikemarkkinoinnin itsesääntely
Elintarvikemarkkinoinnin itsesääntelyn tavoitteena on lisätä yritysten tietoisuutta markkinoinnin vastuullisuudesta ja edistää vastuullisia markkinointikäytäntöjä muuttuvassa toimintaympäristössä. Markkinoinnin itsesääntelystä hyötyvät sekä yritykset että kuluttajat.
Itsesääntely auttaa yrityksiä varmistamaan markkinointinsa asianmukaisuuden sekä säilyttämään kuluttajien ja asiakkaiden luottamuksen. Itsesääntelyllä voidaan nopeasti ja joustavasti puuttua markkinoinnin ylilyönteihin sekä käsitellä markkinoinnista tehtyjä valituksia. Sen etuja ovat myös toimialatuntemus ja kustannustehokkuus sekä mahdollisuus reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin. Itsesääntely on käytössä jo monissa EU-maissa.
Markkinoinnin itsesääntelyn työvälineitä ovat
- Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeet,
- Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt ja Elintarvikkeiden markkinointia koskeva tulkintaohje,
- yritysten omat markkinoinnin vastuullisuutta määrittävät ohjeet.
Hyödyllisiä linkkejä
Elintarvikkeiden markkinointiohje
ETL:n ohje itsesääntelyn ja vastuullisen markkinoinnin tueksi.
Tästä oppaaseenElintarvikemarkkinointilautakunta
Tietoa lautakunnan toiminnasta ja ohjeet lausunnon pyytämiseen.
Lue lisääLisätietoa elintarvikkeiden markkinoinnin itsesääntelystä

