Elintarvikemarkkinoinnin itsesääntely
Elintarvikemarkkinoinnin itsesääntelyn tavoitteena on lisätä yritysten tietoisuutta markkinoinnin vastuullisuudesta ja edistää vastuullisia markkinointikäytäntöjä muuttuvassa toimintaympäristössä. Markkinoinnin itsesääntelystä hyötyvät sekä yritykset että kuluttajat.
Itsesääntely auttaa yrityksiä varmistamaan markkinointinsa asianmukaisuuden sekä säilyttämään kuluttajien ja asiakkaiden luottamuksen. Itsesääntelyllä voidaan nopeasti ja joustavasti puuttua markkinoinnin ylilyönteihin sekä käsitellä markkinoinnista tehtyjä valituksia. Sen etuja ovat myös toimialatuntemus ja kustannustehokkuus sekä mahdollisuus reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin. Itsesääntely on käytössä jo monissa EU-maissa.
Markkinoinnin itsesääntelyn työvälineitä ovat
- Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeet,
- Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt ja Elintarvikkeiden markkinointia koskeva tulkintaohje,
- ETL:n ohje elintarvikkeiden markkinoinnista ja
- yritysten omat markkinoinnin vastuullisuutta määrittävät ohjeet.
Elintarvikemarkkinointilautakunta valvoo ja kehittää itsesääntelyä
Elintarvikkeiden markkinoinnin itsesääntelyä valvoo ja kehittää Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva Elintarvikemarkkinointilautakunta. Lautakunta arvioi elintarvikealan yritysten markkinointia.
Itsenäinen ja riippumaton lautakunta ottaa kantaa yksittäisiin markkinointitapauksiin lausuntopyyntöjen pohjalta. Lausuntoa voi pyytää yksityishenkilö, yritys tai organisaatio. Lautakunta käsittelee lausuntopyynnön, jos elintarvikkeen markkinointi on suunnattu suomalaiselle kohdeyleisölle. Kuulemisperiaatteen mukaan asianosaisella yrityksellä on aina mahdollisuus antaa vastaus lausuntopyyntöön ennen asian ratkaisua.
Lautakunnan antamat ratkaisut lausunnoista auttavat yrityksiä oppimaan, mikä on asianmukaista markkinointia ja mikä ei. Ratkaisujen pohjalta myös markkinoinnin itsesääntelyä ja toimintatapoja voidaan kehittää konkreettisiin tarpeisiin perustuen.
Elintarvikeyritykset voivat myös itse pyytää lautakunnalta ennakkolausuntoa suunnittelemastaan markkinoinnista.
Lautakunnan toiminta käynnistyi vuoden 2023 alussa elintarviketeollisuuden ja Keskuskauppakamarin yhteistyössä.
Hyödyllisiä linkkejä
Elintarvikkeiden markkinointiohje
ETL:n ohje itsesääntelyn ja vastuullisen markkinoinnin tueksi.
Tästä oppaaseenElintarvikemarkkinointilautakunta
Tietoa lautakunnan toiminnasta ja ohjeet lausunnon pyytämiseen.
Lue lisää