Elintarvikkeiden markkinointi
Ruokien ja juomien markkinointi on tarkkaan säädeltyä. Sitä ohjaavat Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 178/2002 elintarvikelainsäädäntöä koskevista yleisistä periaatteista ja vaatimuksista, artikla 16, asetus (EU) N:o 1169/2011 elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle, artikla 7 sekä asetus (EU) N:o 1924/2006 elintarvikkeita koskevista ravitsemus- ja terveysväitteistä.
Suomessa elintarvikkeiden markkinointia valvoo kuntien elintarvikevalvontaviranomaiset, Ruokavirasto ja Tulli. Monet yrityksistä ovat myös sitoutuneet elintarvikemarkkinoinnin itsesääntelyyn ja noudattavat sen ohjeistuksia markkinoinnissaan.
Elintarvikeyritykset voivat markkinoinnillaan tukea ihmisten tasapainoisia ruokavalintoja. Erilaiset kampanjat ja yritysten tarjoama tieto kannustavat syömään hyvin ja monipuolisesti. Lähtökohta elintarvikkeiden markkinoinnissa on, että kuluttajaa ei saa johtaa harhaan.