Ruokailoa ja hyvinvointia
Ruokavalio on kokonaisuus ja osa terveellisiä elämäntapoja. Elintarvikealan yritykset edistävät terveellisiä elintapoja ja hyvinvointia kehittämällä ja innovoimalla maistuvia tuotteita. Kuluttajien mieltymysten lisäksi tuotteiden kehitystä ohjaavat ravitsemusvastuu ja kestävyysnäkökohdat. Monet yrityksistä ovat sitoutuneet myös vapaaehtoisiin ravitsemussitoumuksiin.
Elintarvikkeiden kehitystä ohjaavat kuluttajat, ravitsemusvastuu ja kestävyysnäkökohdat
Ruokia ja juomia valmistavat yritykset auttavat suomalaisia saamaan ruokavaliostaan riittävästi ravintoaineita ja huomioivat ravitsemussuositukset kehittäessään uusia tuotteita sekä uudistaessaan tuttuja suosikkeja. Elintarvikeyritykset ovat tehneet johdonmukaista kehitystyötä esimerkiksi sokerin vähentämiseksi ja kasvisten lisäämiseksi ihmisten ruokavalioihin. Myös rasvan ja suolan vähentäminen ovat alalla arkipäivää.
Pakkausmerkinnät auttavat valintojen tekemisessä
Selkeät pakkausmerkinnät ja runsas tieto tuotteen ominaisuuksista auttavat kuluttajia tekemään hyvinvointia tukevia ruoka- ja juomavalintoja. Elintarvikkeissa on sekä pakollisia että vapaaehtoisia merkintöjä. Pakkausmerkintöjä säännellään EU-tasolla tarkkaan, jotta kuluttajat saisivat tuotteesta oikeat tiedot. Ympäristö- ja vastuullisuusmerkintöjen sääntelyä kehitetään koko janan kuluttajasuojan takaamiseksi.
Erilaiset pakkauskoot auttavat valitsemaan tarpeisiin sopivan annoksen, samalle ne tarjoavat oivallisen mahdollisuuden monipuolistaa ruokavaliota ja kokeilla uutta.
Elintarvikkeiden markkinointia säädellään tarkasti
Ruokien ja juomien markkinointia ohjaavat sekä EU-tason ja kansallisen tason lait. Lähtökohta markkinoinnissa on, että kuluttajaa ei saa johtaa harhaan. Markkinointia valvotaan monella taholla. Lisäksi monilla yrityksillä on tarkat sisäiset ohjeistukset vastuulliseen markkinointiin. Elintarvikemarkkinoinnin itsesääntelyä tukevat kuluttaja -ja kilpailuviraston, kansainvälisen kauppakamarin ja Elintarviketeollisuusliiton ohjeet.
Uutisia ja esimerkkejä
-
Lausunto
ETL:n kanta Elintarvikkeiden markkinointi lapsille -ohjeluonnokseen
-
Tiedote
Lähtikö Suomi ravitsemussuosituksissa omille teilleen pohjoismaisesta linjasta?
-
Blogi
Ruoka on myös ilon ja nautinnon lähde
-
Uutinen
Ravintoarvot ratkaisevat – ruuan terveellisyys ei riipu valmistustavasta
-
Blogi
Stay tuned – tuotekehitys on jatkuvaa
-
Tiedote
Suomalainen ruoka kestävän kehityksen eturintamassa – merkkipäivä nostaa esiin alan innovaatioita
Ravitsemussuositukset
Lue ravitsemussuosituksista Ruokaviraston sivulta
Tutustu tästä